De 6 verschillende content creatie categorieën
Wat je doelgroep en diensten ook mogen zijn, deze 6 content creatie categorieën kan je direct inzetten!
◉ Educatie
◉ Kennisgeving
◉ Gemeenschap
◉ Promotioneel
◉ Klantgericht
◉ Vermakelijk

1. Educatie
Bij educatie kan je denken aan informatieve posts, waarbij processen en tips worden gedeeld. Ook is dit de ideale gelegenheid om experts van het bedrijf aan het woord te laten. Het wordt vaak onderschat hoe graag anderen (volgers) dit advies willen lezen. Daarnaast kunnen wijze lessen worden gedeeld.

2. Kennisgeving
Welke milestones heeft het bedrijf onlangs behaald? Je volgers hebben vaak een hoge gunfactor en vinden het leuk om te zien dat het inderdaad goed met je bedrijf gaat. Daarnaast wil je je volgers regelmatig meenemen in de doelen en visie van het bedrijf. Zo blijven je volgers continu up-to-date, zullen ze eerder aan je denken bij kansen in hun omgeving en het is een mooi validatie moment om te kijken of je doelgroep je doelen en visie deelt. Kennisgeving posts kunnen ook gaan over leuke feiten over het bedrijf en een kijkje achter de schermen. Welke diensten biedt het bedrijf en wie zijn de gezichten achter het bedrijf?

3. Gemeenschap
Een binding aangaan met je volgers wordt door social media platforms extra gestimuleerd. Door vragen over een onderwerp te stellen of door advies te vragen, geef je volgers een extra motivatie om te reageren. En deze reacties zijn voor bijvoorbeeld Instagram een indicatie dat het een goed bericht is. Hoe meer groene vinkjes, te meer Instagram jouw bericht aan anderen laat zien. Daarnaast kan je Q&A’s starten, herkenbare verhalen delen en zelf reageren op posts om anderen te helpen.

4. Promotioneel
Heb jij gave productfoto’s of video’s? Deel deze dan vooral! Content wil je natuurlijk op zoveel mogelijk plekken inzetten om zo het maximale uit ieder stukje content te halen. Ook werken tips & tricks of tutorials erg goed. Hier geldt het principe dat geven loont. De bedrijven die het zelf willen oppakken, doen dat toch wel. Dan kan je maar beter on-top-of-mind zijn wanneer ze wel op zoek naar een professionele partij zijn. Ook kan je je volgers belonen met giveaways, terug op voorraad tips en sneak peeks.

5. Klantgericht
Klantgerichte posts kunnen gaan over testimonials van klanten of posts over de behaalde resultaten. Ook vinden volgers vaak before en after foto’s leuk om te zien. De progressie kan ze inspireren om vervolgens voor jouw bedrijf te kiezen. Daarnaast kan je pijnpunten benadrukken. Deze pijnpunten kan je opvolgen met content over de benefits van jouw bedrijf om deze pijnpunten te doen verlichten.

6. Vermakelijk
Om het rijtje af te sluiten, werken vermakelijke posts altijd goed. Hierbij kan je denken aan relevante quotes, leuke foto’s en interessante weetjes. Foto’s van vakanties en evenementen vinden anderen ook vaak leuk om te zien. Social media blijft natuurlijk een sociaal platform waar mensen op zitten om vermaakt te worden. Heb je bijzondere momenten meegemaakt? Deel deze dan!

Wat nu?
Met deze waardevolle content ideeën kan je direct aan de slag gaan. Je kan ze mixen of los inzetten als posts. Er zijn verschillende programma’s om professionele content te maken. Het is mogelijk om foto’s te bewerken met Photoshop. Het is ook mogelijk om posts via Adobe Illustrator te maken. Het duurt vaak alleen eventjes voordat je dit programma beheerst. Een makkelijkere programma dat ook nog eens in de cloud is, is Canva. Hiermee kan je waar dan ook online posts maken en bewerken. De gratis versie is in basis prima, maar kent ook zeker creatieve nadelen t.o.v. de pro versie. Wij zijn daarnaast fan van het gebruik van Figma. Hier ontwikkelen wij websites en posts mee. Het voordeel is dat je hierdoor alles overzichtelijk houdt en beter de huisstijl kan waarborgen.