Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder, die er met Yves Pigneur een boek over schreef. Het model met 9 bouwstenen brengt de grondgedachte van hoe een bedrijf waarde creëert, levert en behoudt in kaart. De onderkant bestaat uit de kosten en opbrengsten. Centraal staat de waardepropositie, de onderscheidende waarde die je de klant biedt. Links hiervan is een blok voor hoe je deze toegevoegde waarde tot stand brengt. Hier staat welke partners en resources je gebruikt en welke activiteiten je onderneemt. Aan de rechterkant noteer je aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je je relaties onderhoudt

Business model canvas template
Om je direct aan de slag te helpen, hebben we de 9 bouwstenen in een duidelijk en goed verzorgde Business Model Canvas template gezet. Vul hieronder je e-mail in en ontvang dit template rechtstreeks in jouw inbox.
Wat staat er bij Key Partners?
Beschrijf in het deel van Key Partners, indien van toepassing, welke nodige partnerships je bent aangegaan of nog gaat starten. Dit vormt uiteindelijk een lijst van andere externe bedrijven die mogelijk nodig zijn om de kernactiviteiten te realiseren en waarde aan de klant te leveren.
Door in kaart te brengen welke strategische partners je kunt gebruiken, weet je precies welke kennis, hulp en expertise nodig is om jouw bedrijf aan te vullen.
Voorbeelden Key Partners voor makelaars
Taxateurs, hypotheekadviseurs, notarissen, energielabel, verhuisbedrijf, CRM Realworks en Funda.

Wat staat er bij Key Activities?
Met het beschrijven van Key Activities maak je duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten. Kortom, de acties die een bedrijf onderneemt om de waardepropositie voor de klanten te realiseren.
Voorbeelden Key Activities voor makelaars
Vergroten (online) zichtbaarheid, verbeteren ervaring van klanten, verzamelen van reviews, verkoopgesprekken, verkopen of aankopen van woningen en woning op Funda plaatsen.

Wat staat er bij Key Resources?
In het blok van Key Resources staan de praktische middelen die nodig zijn om de kernactiviteiten (acties) van een bedrijf te realiseren.
Voorbeelden Key Resources voor makelaars
Te koop borden, brochures en website.

Wat staat er bij Value Proposition?
Beschrijf het belangrijkste voordeel dat je bedrijf aan jouw klanten biedt. Met andere woorden, waarin verschilt jouw bedrijf met de concurrentie. Bepaal in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat jouw bedrijf aanbiedt.
Voorbeelden Value Proposition voor makelaars
Korte lijnen, vaste tarieven, groot netwerk, veel lokale kennis.

Wat staat er bij Customer Relationships?
Bij customer relationships draait het om het bedrijfsbrede proces van het onderhouden van positieve relaties met de klanten.
Voorbeelden Customer Relationships voor makelaars
Regelmatig persoonlijk contact (fysiek, bellen of e-mailen).

Wat staat er bij Channels?
Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen, in een winkel of online? Bij channels staan alle kanalen waarlangs een klant in contact komt met een bedrijf en onderdeel wordt van de verkoopcyclus. Combineer de offline en online kanalen om zoveel mogelijk klanten te bereiken.
Voorbeelden Channels voor makelaars
Social media, te koop borden, vestiging, kranten en Google.

Wat staat er bij Customer Segments?
Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep. Zo heb je een overzicht van de verschillende doelgroepen die relevant voor het succes van jouw bedrijf zijn.
Voorbeelden Customer Segments voor makelaars
Ouderen die kleiner willen gaan wonen, jong stel dat groter wil wonen, een luxer huis, ouderen die dichter bij hun kleinkinderen willen wonen.

Wat staat er bij Cost Structure?
Breng in het blok van Cost Structure in kaart welke bedrijfskosten vast zijn (bedrijfspand, machines) en welke variabel zijn (inkoop producten)? Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog mogelijke (schaal)voordeel te behalen valt, of waar er besparingen mogelijk zijn.
Voorbeelden Cost Structure voor makelaars
CRM software, website, online marketing, kantoor, te koop borden en salaris.

Wat staat er bij Revenue Streams?
Bij de Revenue Streams maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In een verdienmodel beschrijf je bijvoorbeeld (1) Hoeveel klanten je nodig hebt, (2) Hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, (3) Hoe je verdient aan de klanten, (4) Of je de verkoopprijs goed hebt bepaald.
Voorbeelden Revenue Streams voor makelaars
Doorverwijzingen, fotografie en succes fee.
