Aan de slag met Instagram Reels

Gebruik korte video’s in jouw voordeel! In dit kennisartikel vertellen we je graag meer over Instagram Reels als slimme marketingtool. Want met filmpjes kun je het bereik van je merk bij je doelgroep flink vergroten. Ook zonder ongemakkelijke dansjes.

In dit artikel

Instagram reels

Soms is beter-goed-gejat-dan-slecht-verzonnen gewoon een prima business-strategie. Instagrams moederbedrijf Meta heeft dit vast ook bedacht tijdens een brainstormsessie over het succes van concurrent TikTok. Met als resultaat: Instagram Reels. TikTok met een eigen draai. En omdat Reels Instagrams favoriete kindje is, zetten hun algoritmes hier vól op in. Aantrekkelijk voor marketeers!

Er valt genoeg te vertellen over Instagram Reels en vooral waarom dit ook voor jouw bedrijf interessant kan zijn. Heb je al een businessaccount? Dan houdt niets je tegen. En maak er anders een aan.

Wat zijn Instagram Reels?

Een (misschien overbodige) introductie. Instagram Reels zijn full-screen verticale filmpjes die tot 90 seconden kunnen duren. Er is een unieke editing gereedschapskist voor ontwikkeld, inclusief een eindeloze catalogus trending audiotracks*.

Aan een Reel kun je één of meer videoclips toevoegen, filters, tekst, interactieve achtergronden, stickers en veel meer. Een goedgemaakte reel is een echte eyecatcher, en dat is precies wat je er zakelijk mee wil bereiken: de blik vangen voor jouw product. Eventueel kun je met Reels subtiel adverteren.

Verschillen tussen Reels en TikTok

We zeiden het al: Instagram Reels is Meta’s antwoord op de populariteit van Tiktok. Maar wat zijn eigenlijk de verschillen? We lichten er een paar uit.

Allereerst: de lengte van de video’s. TikTok startte met filmpjes van 15 seconden, maar inmiddels kun je tot maar liefst 10 minuten opnemen. Toch blijkt de gemiddelde videolengte ook bij TikTok op 60 seconden te liggen. En dat is niet voor niks. Iets met spanningsbogen.

Verder: de gebruikersgroep. De meeste TikTokkers zijn stukken jonger dan de Insta-gebruikers, zo tussen de 14 en 25 jaar. Op Instagram kom je alle leeftijdsgroepen tegen, van Gen Z tot Gen X. De vraag is dan dus: waar zitten jouw klanten?

En tenslotte heeft Instagram met de standaard feed en Stories natuurlijk meer in het pakket dan alleen Reels. TikTok is wat dat betreft beperkter. Het spectrum van Instagram – één account met meerdere features – zou voor bedrijven de doorslag kunnen geven.

Reels als onderdeel van Instagram-marketing

Instagram-marketing biedt eindeloze mogelijkheden – zoals advertenties, influencer marketing en shopping tools – maar voor dit verhaal focussen we even op organische content. Naast foto’s, video’s, carrouselposts en Stories worden ook Reels steeds vaker ingezet als marketingtool. En vanwege het eerdergenoemde algoritme is dat het overwegen meer dan waard.

Even wat interessante cijfers. Realiseer je dat Instagrammers gemiddeld 18 minuten per sessie doorbrengen op dit platform. Dat is 5 minuten meer dan op webshopgigant Amazon.com. En al scrollen bezoekers vooral om vermaakt te worden, toch doet 44% wekelijks een aankoop via Instagram. Beter bewijs van de waarde van Instagram-marketing kunnen we eigenlijk niet geven.

Creëer authentieke content voor Reels

Om je doelgroep aan te spreken, moet je het midden zien te vinden tussen een verzorgde video en een advertentie. Het sleutelwoord daarbij is authentieke content. Daarmee bereik je het gevoel van verbinding waarvoor gebruikers Instagram opzoeken.

Natuurlijk richt je marketing zich erop om mogelijke klanten tot een aankoop te verleiden. Maar vergeet niet dat het vergroten van je publiek en van de interesse in je product ook waardevol is. Creëer daarom in je Reels ruimte voor (authentieke!) ervaringen van klanten en werknemers.

Welke content werkt nog meer voor Reels?

Kopers zijn zich tegenwoordig zeer bewust van de merken waaraan ze zich willen verbinden. Het hebben van een duurzame of sociale missie kan daarbij in je voordeel werken. Wees vooral niet bescheiden en geef hier in je video’s aandacht aan.

Wat ook populair is, zijn achter-de-schermen-filmpjes en Reels die producten onthullen die nog niet eerder zijn gepresenteerd. Het gevoel tot een exclusief gezelschap te behoren is heel effectief, zeker als je de video’s ook nog eens opknipt.

Vermaak en educatie zijn een gouden combinatie, ook op social media. Denk eens na of jouw product zich leent voor korte instructievideo’s of – nog beter – tutorials. Hoe gebruik je het product, hoe verzorg je het en kun je er misschien een verrassend DIY-project van maken?

Tenslotte – het ligt voor de hand – zijn Reels een geweldig podium om (nieuwe) producten te belichten, acties te promoten en events aan te kondigen. En ook hiervoor geldt: wees authentiek in het toepassen van content.

We zeggen het nog maar eens: Reels in je marketingplan integreren is een goed plan, zeker voor bedrijven die al actief zijn op Instagram en aardig wat volgers hebben. En natuurlijk heeft het tijd nodig om je draai erin te vinden. Laat je daar vooral niet door ontmoedigen. Begin je liever met de hulp van socialmediaexperts? Dan ligt het voor de hand om Digitopa in te schakelen.

Deel dit artikel

Uitgelichte blogs

Bloginspiratie - 3 netwerkstrategieen voor nieuw klanten

3 netwerkstrategieën om nieuwe klanten te vinden

Het vinden van nieuwe consumenten is van cruciaal belang voor het succes van uw onderneming als ondernemer. Maar waar moet je beginnen? Er zijn veel manieren waarop netwerken je kan helpen nieuwe klanten te vinden, maar het kan moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. Hier zijn drie netwerkbenaderingen die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste klanten voor je bedrijf.

Lees verder »

7 bewezen manieren om backlinks te werven

Bekijk de 7 bewezen manieren om backlinks te werven voor jouw bedrijf. Goede kwalitatieve backlinks zijn voor zoekmachines een indicatie dat jouw website betrouwbaar en goed is. Dit draagt bij aan een betere online vindbaarheid.

Lees verder »

Je doelgroep beter begrijpen? Denk als een etnograaf!

Met goede contentmarketing speel je in op de behoeften van je doelgroep. Je beantwoordt een prangende vraag, geeft je doelgroep een zetje in de juiste richting, of helpt hen een knoop door te hakken. Om dat voor elkaar te krijgen met content, moet je je doelgroep door en door kennen. Hoe je dat doet? Kijk de kunst af bij etnografen, de wetenschappers die zich met etnografie specialiseren in het doorgronden van groepen mensen.

Lees verder »

Ontvang binnen 24 uur een gratis kansen scan.