Aan de slag met SEO

De term SEO opgevangen, maar heb je geen flauw idee wat deze term betekent? In dit artikel vertellen we meer over SEO en hoe je met SEO jouw website beter kunt laten scoren in de zoekmachines om zo meer klanten te winnen.
Aan de slag met SEO

In dit artikel

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit zoekmachineoptimalisatie. Het gaat om een combinatie van technieken die gericht zijn op het verbeteren van je website, zodat deze makkelijker te vinden valt in de zoekmachines. SEO wordt ingezet om te stijgen in de rankings van de zoekmachines. Enerzijds draait het daarbij om content gericht op zoekwoorden, maar er is ook een technische component. Een goed gestructureerde website wordt beter gevonden. SEO is de tegenhanger van SEA. Je werkt dus niet met betaalde advertenties maar gaat op een organische manier te werk.

Hoe werkt SEO?

SEO hangt af van heel wat verschillende factoren die regelmatig wijzigen. Er zijn bij Google meer dan 200 factoren waar de zoekmachine bij rekening houdt bij het indexeren van je website. Die factoren zijn niet allemaal even belangrijk. Zo scoren snel ladende webpagina’s beter dan pagina’s die traag laden. Externe plug-ins die de site vertragen kunnen dus nefast zijn. SEO houdt in dat je je site technisch moet optimaliseren voor de zoekmachines, maar ook dat je je content doelgericht moet schrijven. Hierbij houd je de belangrijkste zoektermen in je achterhoofd. SEO is een vak op zich. Een goede SEO-specialist slaagt er in beter te scoren in de zoekmachines, wat voor bijkomende klanten zorgt.

Waarom is SEO belangrijk?

Een goede SEO zorgt voor een plekje bovenaan de zoekresultaten. Als je weet dat amper 15% van de mensen verder kijkt dan de eerste pagina, hoeven we je vast niet te vertellen hoe belangrijk SEO is? Sta je op de eerste pagina dan genereer je veel meer verkeer naar je website en kun je makkelijker nieuwe klanten aantrekken. Investeren in SEO is dus verstandig. Let wel het is een werk van lange adem. Het duurt vaak even voor je de resultaten van je SEO-inspanningen begint te zien. Bovendien gaat het om een continu proces.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA worden vaak samen gebruikt, maar het gaat wel om wat anders. Bij SEA investeer je in Google Ads of advertenties op andere zoekmachines. Je gaat dus betalen om op bepaalde zoekwoorden gevonden te worden en bovenaan te staan. Dit is efficiënt als je snel wil scoren, maar kost wel wat. Bij SEO wil je op een organische manier gevonden worden. Door de juiste technieken in te zetten ga je op termijn beter scoren in de zoekmachines. Hierdoor kun je idealiter je SEA afbouwen, al vullen beide technieken elkaar ook aan.

De basis van SEO: een zoekwoordenonderzoek

Wil je SEO strategisch aanpakken, dan vertrek je maar beter vanuit een goed zoekwoordenonderzoek. Je gaat je pagina’s immers optimaliseren om op bepaalde zoekwoorden gevonden te worden. Het is dan ook belangrijk om in kaart te brengen op welke woorden gezocht wordt en op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Dit vormt de basis van je SEO marketing.

De 3 belangrijke componenten van SEO

SEO bestaat uit 3 belangrijke pijlers:

Techniek
Je website moet goed in elkaar zitten. Een heldere sitestructuur en snelle laadtijden zijn essentieel. Houd de code van je website ook zo licht mogelijk. Let er bovendien op dat je website makkelijk navigeerbaar is. Een SEO-specialist werkt hier vaak samen met jouw webbouwer.

Content
Content is de informatie die je meegeeft aan je bezoekers. Zorg voor content die gebaseerd is op de belangrijkste zoekwoorden. Vergeet ook de page titels en meta descriptions niet. Ook afbeeldingen, video’s en audio vallen onder content. Ook deze zaken kunnen geoptimaliseerd worden voor zoekmachines.

Autoriteit
Google kent een autoriteit toe aan je site, dit geeft aan hoe betrouwbaar je website is. De leeftijd van een site, het aantal links naar je site en andere factoren spelen hierbij een rol. Deze autoriteit kan je bijvoorbeeld beïnvloeden via linkbuilding. Een sterk linkprofiel met backlinks kan bijdragen aan je autoriteit.

Waarom investeren in SEO?

Investeren in SEO is investeren in de lange termijn. Je bekomt er een duurzaam resultaat mee. Het doel is een stabiele positie bovenaan de zoekmachines te realiseren. Het vergt op den duur enkel nog onderhoud om je positie te behouden. Uiteindelijk ben je dan veel voordeliger af dan dure ads te moeten kopen. Bovendien zijn de resultaten van SEO perfect meetbaar.

Reken op een SEO-specialist

Hoewel de basiszaken van SEO vrij makkelijk onder de knie te krijgen zijn, is SEO specialistenwerk. Zoekmachines passen voortdurend hun algoritmes aan en vaak is er vrij dure specifieke software nodig om tot een ideale SEO te komen. Een goede specialist houdt de vinger aan de pols en zorgt ervoor dat je website op een duurzame manier bovenaan de zoekmachines komt te staan. Hier kan aardig wat tijd in gaan zitten, tijd die je als ondernemer meestal niet hebt.

Deel dit artikel

Uitgelichte blogs

Bloginspiratie - 3 netwerkstrategieen voor nieuw klanten

3 netwerkstrategieën om nieuwe klanten te vinden

Het vinden van nieuwe consumenten is van cruciaal belang voor het succes van uw onderneming als ondernemer. Maar waar moet je beginnen? Er zijn veel manieren waarop netwerken je kan helpen nieuwe klanten te vinden, maar het kan moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. Hier zijn drie netwerkbenaderingen die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste klanten voor je bedrijf.

Lees verder »

7 bewezen manieren om backlinks te werven

Bekijk de 7 bewezen manieren om backlinks te werven voor jouw bedrijf. Goede kwalitatieve backlinks zijn voor zoekmachines een indicatie dat jouw website betrouwbaar en goed is. Dit draagt bij aan een betere online vindbaarheid.

Lees verder »

Je doelgroep beter begrijpen? Denk als een etnograaf!

Met goede contentmarketing speel je in op de behoeften van je doelgroep. Je beantwoordt een prangende vraag, geeft je doelgroep een zetje in de juiste richting, of helpt hen een knoop door te hakken. Om dat voor elkaar te krijgen met content, moet je je doelgroep door en door kennen. Hoe je dat doet? Kijk de kunst af bij etnografen, de wetenschappers die zich met etnografie specialiseren in het doorgronden van groepen mensen.

Lees verder »

Ontvang binnen 24 uur een gratis kansen scan.