Digitale marketing, een blik achter de schermen

Digitale marketing is een term die je vast al hebt horen vallen, maar wat betekent dit containerbegrip eigenlijk en wat valt er allemaal onder. In deze blog laten we ons licht schijnen over digitale marketing en alles wat erbij komt kijken.
Blogbericht - Digitale marketing

In dit artikel

Wat is digitale marketing?

Als we naar de definitie kijken, dan omvat digitale marketing alle acties via online en interactieve media en kanalen om de marketingdoelstellingen te bereiken. Het uitgangspunt is het opbouwen van een duurzame relatie met je klanten door dialoog. Het gaat om het verbinden met jouw doelgroep op de juiste kanalen, op het juiste moment. Met digitale marketing wil je van bezoekers loyale klanten maken. Digitale marketing is dus eigenlijk de overkoepelende naam voor alle marketinginspanningen die je online levert.

Wat valt er allemaal onder digitale marketing?

Onder de term digitale marketing vallen onder meer volgende zaken:

  • Online marketing
  • Content marketing
  • SEO
  • SEA
  • Blogs
  • Affiliate marketing
  • E-mailmarketing
  • Social posting &
  • Advertising
  • Social marketing
  • Website optimalisatie
  • Display advertising

Stuk voor stuk zaken die een plaatsje kunnen krijgen in een digitale marketing strategie.

Wat is een digitale marketing strategie?

Het goed uitoefenen van digitale marketing begint met een digitale marketing strategie. Hiervoor is een goed inzicht in je product/merk en de doelgroep belangrijk. Bij het bepalen van je digitale marketing strategie ga je de belangrijkste bedrijfsdoelen opnemen, hoe en via welke kanalen je deze gaat bereiken. Het plan dient om je interne marketingteam en/of externe partners aan te sturen. In je digitaal marketingplan zijn alle initiatieven en alle activiteiten op het gebied van digitale marketing opgenomen, idealiter met een budget.

Wat is het verschil tussen digitale en online marketing?

De termen digitale marketing en online marketing worden wel eens door elkaar gebruikt, maar het zijn geen synoniemen. Online marketing beperkt zich tot het promoten van je producten en/of diensten via online kanalen. Digitale marketing gebruikt alle digitale kanalen en is dus een breder begrip. Onder digitale marketing valt bijvoorbeeld ook marketing via sms, radio en andere kanalen.

Welke digitale marketingkanalen zijn er?

Er zijn een heleboel digitale marketingkanalen en er komen er in de toekomst zeker nog bij. We zetten de belangrijkste even voor je op een rijtje:

Social media kanalen

Facebook, Instagram, LinkedIn, … er zijn heel wat sociale media kanalen die je kunt inzetten om je boodschap over te brengen. Op deze kanalen zijn organische posts mogelijk en je kunt er ook op adverteren. Beide acties kunnen een plaatsje krijgen in je digitale marketing strategie. Social media zijn zeer geschikt om te communiceren met je klanten en een band op te bouwen.

E-mailmarketing

van promotionele e-mail tot maandelijkse nieuwsbrief, e-mailmarketing bewijst nog elke dag zijn nut. Met gepersonaliseerde e-mailcampagnes vallen ook vandaag de dag nog mooie resultaten te bereiken.

Zoekmachinemarketing & -optimalisatie

De meeste mensen starten hun zoektocht op het internet via een zoekmachine als Google. Met zoekmachinemarketing en -optimalisatie tracht je je positie in de zoekmachines te verhogen. Zo verhoog je je zichtbaarheid en word je onderneming makkelijker gevonden. Dit kan zowel betalend via SEA als organisch via SEO.

Content marketing

Bij content marketing ga je waardevolle informatie delen om je merken en/of producten te promoten. Het zet je bedrijf neer als opinion leader, helpt je een band op te bouwen en het is ook positief voor je positie in de zoekmachines.

Geautomatiseerde marketing 

Automatische marketingacties die getriggerd worden door bepaalde handelingen of activiteiten van klanten. Denk maar een mailtje dat gestuurd wordt bij het verlaten van de site met nog producten in je winkelmandje.

Er zijn nog heel wat andere mogelijkheden die onder digitale marketing vallen en er blijven nieuwe zaken ontwikkeld worden.

Zelf aan de slag met digitale marketing?

Wil je je in de materie verdiepen, dan kun je zelf aan de slag met digitale marketing. Het is belangrijk dat je de basis snapt, maar wil je succesvol zijn op het vlak van digitale marketing, dan laat je dit beter aan één of meerdere specialisten. Er valt zoveel onder digitale marketing dat je het als niet-specialist, onmogelijk allemaal in de vingers kunt krijgen. Een goede digitale marketeer vertrekt steeds vanuit een onderbouwde strategie en zet de meest optimale digitale marketingkanalen in. De markt van digitale marketing evolueert voortdurend en het is belangrijk bij te blijven.

Deel dit artikel

Uitgelichte blogs

Bloginspiratie - 3 netwerkstrategieen voor nieuw klanten

3 netwerkstrategieën om nieuwe klanten te vinden

Het vinden van nieuwe consumenten is van cruciaal belang voor het succes van uw onderneming als ondernemer. Maar waar moet je beginnen? Er zijn veel manieren waarop netwerken je kan helpen nieuwe klanten te vinden, maar het kan moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. Hier zijn drie netwerkbenaderingen die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste klanten voor je bedrijf.

Lees verder »

7 bewezen manieren om backlinks te werven

Bekijk de 7 bewezen manieren om backlinks te werven voor jouw bedrijf. Goede kwalitatieve backlinks zijn voor zoekmachines een indicatie dat jouw website betrouwbaar en goed is. Dit draagt bij aan een betere online vindbaarheid.

Lees verder »

Je doelgroep beter begrijpen? Denk als een etnograaf!

Met goede contentmarketing speel je in op de behoeften van je doelgroep. Je beantwoordt een prangende vraag, geeft je doelgroep een zetje in de juiste richting, of helpt hen een knoop door te hakken. Om dat voor elkaar te krijgen met content, moet je je doelgroep door en door kennen. Hoe je dat doet? Kijk de kunst af bij etnografen, de wetenschappers die zich met etnografie specialiseren in het doorgronden van groepen mensen.

Lees verder »

Ontvang binnen 24 uur een gratis kansen scan.