Wat is digitale marketing?
Als we naar de definitie kijken, dan omvat digitale marketing alle acties via online en interactieve media en kanalen om de marketingdoelstellingen te bereiken. Het uitgangspunt is het opbouwen van een duurzame relatie met je klanten door dialoog. Het gaat om het verbinden met jouw doelgroep op de juiste kanalen, op het juiste moment. Met digitale marketing wil je van bezoekers loyale klanten maken. Digitale marketing is dus eigenlijk de overkoepelende naam voor alle marketinginspanningen die je online levert.
Wat valt er allemaal onder digitale marketing?
Onder de term digitale marketing vallen onder meer volgende zaken:
- Online marketing
- Content marketing
- SEO
- SEA
- Blogs
- Affiliate marketing
- E-mailmarketing
- Social posting &
- Advertising
- Social marketing
- Website optimalisatie
- Display advertising
- …
Stuk voor stuk zaken die een plaatsje kunnen krijgen in een digitale marketing strategie.
Wat is een digitale marketing strategie?
Wat is het verschil tussen digitale en online marketing?
Welke digitale marketingkanalen zijn er?
Er zijn een heleboel digitale marketingkanalen en er komen er in de toekomst zeker nog bij. We zetten de belangrijkste even voor je op een rijtje:
Social media kanalen
Facebook, Instagram, LinkedIn, … er zijn heel wat sociale media kanalen die je kunt inzetten om je boodschap over te brengen. Op deze kanalen zijn organische posts mogelijk en je kunt er ook op adverteren. Beide acties kunnen een plaatsje krijgen in je digitale marketing strategie. Social media zijn zeer geschikt om te communiceren met je klanten en een band op te bouwen.
E-mailmarketing
van promotionele e-mail tot maandelijkse nieuwsbrief, e-mailmarketing bewijst nog elke dag zijn nut. Met gepersonaliseerde e-mailcampagnes vallen ook vandaag de dag nog mooie resultaten te bereiken.
Zoekmachinemarketing & -optimalisatie
De meeste mensen starten hun zoektocht op het internet via een zoekmachine als Google. Met zoekmachinemarketing en -optimalisatie tracht je je positie in de zoekmachines te verhogen. Zo verhoog je je zichtbaarheid en word je onderneming makkelijker gevonden. Dit kan zowel betalend via SEA als organisch via SEO.
Content marketing
Bij content marketing ga je waardevolle informatie delen om je merken en/of producten te promoten. Het zet je bedrijf neer als opinion leader, helpt je een band op te bouwen en het is ook positief voor je positie in de zoekmachines.
Geautomatiseerde marketing
Automatische marketingacties die getriggerd worden door bepaalde handelingen of activiteiten van klanten. Denk maar een mailtje dat gestuurd wordt bij het verlaten van de site met nog producten in je winkelmandje.
Er zijn nog heel wat andere mogelijkheden die onder digitale marketing vallen en er blijven nieuwe zaken ontwikkeld worden.